Sök:

Sökresultat:

23808 Uppsatser om Etniskt svenska respektive etniskt utländska. - Sida 1 av 1588

Ethnic fashion : begrepp i förÀndring

Syftet med denna studie Àr att se pÄ hur begreppet etniskt mode anvÀnds i praktiken inom dagens modejournalistik och inom den mode- och drÀkthistoriska litteraturen, med utgÄngspunkt i hur etniskt mode och drÀkt presenteras i forskningen.Etniskt mode som idag Àr ett vÀl anvÀnt begrepp som visar sig ha mÄnga olika innebörder. För det har visat sig att man med begreppet etniskt mode menar olika saker inom forskningen respektive inom mode- och drÀkthistoriska översiktsverk samt inom modejournalistiken..

ArbetssÀttets betydelse/pÄverkan i matematikundervisningen : En kvalitativ studie av etniskt svenska respektive etniskt utlÀndska elevers resultat/förstÄelse i förhÄllande till matematikundervisningen

This thesis which is about working with mathematics teaching has no effect/impact on performance and understanding of pupils. The study is intended to gain insight on working in mathematics education which has an impact on performance and understanding of students who are ethnically Swedish and foreign ethnic. In order to compare the ethnic Swedish and foreign students of ethnic understanding, I judged from their performance on the tests taken in year three. The qualitative approach permeated the work, both interviews and observations which were included in the survey. The qualitative study was chosen to get an understanding of how mathematics teaching is conducted in two different areas.

FrÄn Sverige till RosengÄrd - Studie av en etniskt diversifierad marknad

Studiens syfte Àr att undersöka om, och i sÄdana fall hur, företag anpassar sina marknadsföringsinstrument pÄ en lokalt etniskt diversifierad marknad. Vidare Àmnas studera om företag, pÄ central nivÄ, tillvaratar lokala butikers/kontors erfarenheter och kunskaper av en etniskt diversifierad marknad. En kvalitativ metod valdes eftersom vi Àmnade skapa en djupgÄende förstÄelse och helhetsuppfattning av den undersöka företeelsen. Djupintervjuer genomfördes med företagsrepresentanter frÄn fallföretagen samt med experter pÄ den studerande företeelsen. Dessa intervjuer utgjorde empirin som sedan var grunden för analysen och slutsatserna.

Hur utförs vÀgledning ur ett etniskt perspektiv?

Denna studie handlar om vÀgledning ur ett etniskt perspektiv. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur den sökande ser pÄ vÀgledningen samt hur den sökande anser sig bli bemött och förstÄdd av vÀgledaren. Vi vill ocksÄ undersöka hur vÀgledningen utförs med individer som har en utlÀndsk bakgrund pÄ ett LÀrcenter i södra Sverige. VÄra forskningsfrÄgor Àr följande: Hur utförs vÀgledning med individer som har en utlÀndsk bakgrund? Vad Àr den vÀgledningssökandes respektive vÀgledarens uppfattning av vÀgledningen i ett etniskt perspektiv? I vÄrt arbete har vi gjort en kvalitativ undersökning dÀr vi har videoinspelat fyra vÀgledningssamtal.

?att vara utomhus Àr natur? : En studie om elevers natursyn och upplevelser av naturen ur ett etniskt perspektiv

Syftet med det hÀr arbetet var att undersöka elevers natursyn och upplevelser ur ett etniskt perspektiv. Detta gjordes genom att jag lÀt elever pÄ en skola i SmÄland göra en teckning om vad natur var för dem. DÀrefter intervjuade jag fyra elever med utlÀndska förÀldrar och fyra elever med svenska förÀldrar. Eleverna var mellan 6 och 10 Är gamla. Intervjuerna och teckningarna visade ingen skillnad i natursyn och upplevelser av naturen beroende pÄ om eleverna hade utlÀndska eller svenska förÀldrar.

Pedagoger, vÀrdegrund & etnicitet - det mÄngkulturella Sverige

Sammandrag I detta examensarbete har vi gjort en jÀmförelse mellan tvÄ skolor. Den ena Àr en etniskt mÄngkulturell skola vilket innebÀr att övervÀgande del av eleverna har annat modersmÄl Àn svenska. Den andra skolan har enbart elever med svenska som modersmÄl. Vi har fokuserat pÄ hur pedagoger arbetar med att frÀmja elevernas förstÄelse för det mÄngkulturella samhÀllet. Vi har tagit reda pÄ hur de anvÀnder vÀrdegrunden utifrÄn ett etniskt perspektiv framför allt i svenskÀmnet.

Viktdiskriminering pÄ den svenska arbetsmarknaden : En studie pÄ överviktens betydelse för arbetslöshet och arbetslöner

Syftet med denna studie Àr att undersöka om övervikt kan pÄverka mÀns och kvinnors arbetsmarknadsutfall, definierat som arbetslöner och arbetslöshet, pÄ den svenska arbetsmarknaden samt om övervikten har en annan effekt hos individer med ett annat etniskt ursprung Àn svenskt. Huruvida det föreligger ett samband mellan övervikt och arbetslön, övervikt och arbetslöshet, om sambandet Àr genusdifferentierat samt om sambandet ser annorlunda ut för mÀn och kvinnor med en eller tvÄ förÀldrar med annat etniskt ursprung utgör studiens frÄgestÀllningar. Dessa frÄgestÀllningar prövas genom ett riksrepresentativt urval av Sveriges vuxna befolkning frÄn LevnadsnivÄundersökningen Är 2000 (N=5142) dÀr linjÀr- och logistisk analys anvÀnds. Resultaten tyder pÄ att övervikt inte har nÄgra negativa effekter pÄ arbetslöner oavsett kön eller etnicitet. DÀremot visar resultaten pÄ att övervikt leder till större risk för arbetslöshet för kvinnorna.

VÀlkommen till Sverige! : En textanalys av ett lÀromedel i svenska anpassad till förberedelseklasser

Syftet med denna studie var att undersöka ett lÀromedel i svenska för Ärskurs ett till tre, anvÀnt i förberedelseklass, ur ett inkluderande perspektiv. I fokus stod frÄgan om elever med annat etniskt ursprung Àn endast svenskt förekommer i lÀromedlet samt om andra kulturer, dess högtider och naturmiljöer inkluderas. Vidare undersöktes om nyanlÀnda elever fick stöd, genom lÀromedlet, till att introduceras till det svenska samhÀllet och dess skolsystem pÄ ett elevnÀra sÀtt. Genom en kombinerad kvalitativ och kvantitativ textanalys framkom det att elever med annat etniskt ursprung inkluderas och har en betydande roll i lÀromedlet men att det endast berörde svenska högtider och traditioner. Vidare visades att lÀromedlet introducerade det svenska samhÀllet till de nyanlÀnda eleverna pÄ ett för dem elevnÀra sÀtt..

?Det Àr svÄrt om man Àr ifrÄn helt olika planeter?. : En kvalitativ studie om hur utlÀndska och svenska doktorander upplever att befinna sig i en etniskt heterogen akademisk arbetsmiljö

SammanfattningIdag lever vi i en vÀrld som blir allt mer globaliserad dÀr mÀnniskor reser i allt större utstrÀckning och av varierande anledningar. Olika kulturer möts dagligen och det ofrÄnkomligt att inte pÄverkas av dessa möten. Syftet med denna fenomenologiska studie Àr att tolka och förstÄ hur doktorander pÄ nationalekonomiska institutionen upplever att befinna sig i en etniskt heterogen akademisk arbetsmiljö. Undersökningen har genomförts genom en kvalitativ studie med fenomenologisk metodansats. Fem halvstrukturerade intervjuer med utlÀndska och svenska doktoranderna har genomförts med syftet att analysera materialet utifrÄn en fenomenologisk metod och tolka resultatet med hjÀlp av relevanta teorier och begrepp hÀmtade bl.a.

Den etniskt kulturella artighetskategorin ur en kommunikativ aspekt

Göteborgs UniversitetSvenska sprÄket, fortsÀttningskurs, VT?13Specialarbeteav Evgeniya StroilovaHandledare: Rickard Melkersson.

?Jag Àr kluven (?) Jag Àr uppvuxen sÄ ju.? : En studie av etniska identifikationer och vÀnskapande bland ?nya andra generationen? invandrare

BenÀmningen ?den nya andra generation invandrare? innefattar barn som immigrerat tillsammans med sina förÀldrar. Med fokus pÄ denna generation har syftet med denna studie varit att söka efter former för och variationer av erfarenheter, förestÀllningar och förhÄllningssÀtt vid vÀnskapandet (valet av vÀnner). Studien behandlar tre utbildningsperioder: grundskolan, gymnasiet och högskolan. Den övergripande frÄgan Àr hur etnicitet inverkar pÄ vÀnskapande.

FrÄn Idé till framgÄng - studien av hur ett koncept med etniskt ursprung kan vÀxa effektivt i Sverige

Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka hur ett företag effektivt kan nÄ ut pÄ den svenska marknaden genom att applicera en annan kulturs koncept i Sverige. FrÄgestÀllningar: 1.Hur kan ett företag vars koncept har etniskt ursprung nÄ ut och vÀxa effektivt i Sverige? 2. Hur kan denna process se ut? Insamlingen av empiriskt material har skett via en intervju med en av Àgarna till vÄrt fallföretag, sekundÀrdata sÄsom artiklar samt observationer.

Flickors förestÀllningar om skolÀmnet idrott och hÀlsa ur ett etnicitetsperspektiv : En kvalitativ intervjustudie

Syftet med C- uppsatsen Àr att utifrÄn ett etnicitetsperspektiv studera vilka förestÀllningar flickor pÄ högstadiet har gÀllande skolÀmnet idrott och hÀlsa, vilket ocksÄ innebÀr att uppmÀrksamma likheter och skillnader som gÄr att identifiera mellan flickor ifrÄn etniska minoriteter och flickor ifrÄn den svenska etniska majoriteten. För att uppnÄ uppsatsens syfte har vi valt att dela in det i tvÄ forskningsfrÄgor och sedan ur ett etnicitetsperspektiv analyserar relationen mellan dessa forskningsfrÄgor.? Vilka förestÀllningar har flickor pÄ högstadiet gÀllande skolÀmnet idrott och hÀlsa?? Vilka förestÀllningar har flickor pÄ högstadiet gÀllande genusrelaterade förvÀntningar?? Analysera relationen mellan flickornas förestÀllningar gÀllande Àmnet samt genusrelaterad förvÀntningar.I arbetet redogörs för idrottsÀmnets historia ur ett genusperspektiv. Begreppet genus förklaras som socialt förankrade förvÀntningar och normer som har med mÀnniskans kön att göra. Vidare belyses begreppet etnicitet samt de möjligheter och svÄrigheter som mÀnniskor ifrÄn etniska minoriteter möter i det svenska samhÀllet, i skolan och inom idrotten.För att besvara vÄra frÄgestÀllningar genomfördes kvalitativa forskningsintervjuer med tio flickor ifrÄn Är skolÄr nio.

"Du fÄr kalla mig för blatte? - En studie kring identitet och mellanförskap

Syftet med denna studie Àr att undersöka och belysa om, och i sÄ fall hur, invandrarbarn uppvÀxta i Sverige med rötter i muslimska lÀnder, pÄverkas av mellanförskap och hur de skapar identitet utifrÄn detta. FrÄgorna jag valt för att uppnÄ syftet Àr: Vad innebÀr det för invandrarbarn med rötter i muslimska lÀnder att vÀxa upp i det svenska samhÀllet? Tillkommer det speciella faktorer i identitetsbildandet mellanförskapsbarn med muslimsk tradition i förhÄllande till etniskt svenska barn? Hur upplever mellanförskapsbarn den dubbla tillvaron och sin identitet? Hur ska skolan pÄ bÀsta sÀtt kunna undervisa samt tillgodose behoven hos mellanförskapsbarn med muslimsk tradition? Metoden jag anvÀnder för att illustrera syftet Àr av en kvalitativ ansats dÀr det empiriska materialet bestÄr av fyra intervjuer med mellanförskapsbarn med muslimsk bakgrund. I studiens teoretiska del har jag vetenskaplig litteratur som grund för att vidare kunna i resultatanalysen diskutera de olika faktorer som belyser problemstÀllningen. Resultatet i denna studie pÄvisar att det förkommer speciella problem baserade pÄ den dubbla tillvaron och att identitetsskapandet pÄverkas av detta.

Moderskap och uppfostran - En kvalitativ studie om mammornas barnuppfostran frÄn tre olika etniska perspektiv, det kurdiska, arabiska och etniskt svenska.

Uppsatsens syfte var att fÄ ökad kunskap om relationen mellan etnicitet, moderskap och uppfostran. FrÄgestÀllningarna var: Vilken Àr mammornas bild av den ideala modern? Vad uppfattar mammor pÄverkar dem i deras mammaroll? Vilken betydelse ges etnicitet i relation till moderskap och barnuppfostran? Vad har mammorna gemensamt och vad skiljer dem Ät?Studien baserades pÄ fyra fokusgrupper med mammor frÄn tre olika etniska bakgrunder. Varje grupp bestod av tvÄ kurdiska, tvÄ arabiska och tvÄ etniskt svenska mammor vilket sammanlagt var tjugotre mammor. Jag valde att undersöka dessa mammors upplevelser av sitt förÀldraskap i Sverige och utifrÄn deras erfarenheter ta reda pÄ mammornas svÄrigheter i relation till samhÀllet, och deras likheter och olikheter.

1 NĂ€sta sida ->